Jazda po rondzie – tłumaczymy krok po kroku

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
Jazda po rondzie – tłumaczymy krok po kroku
Praktyczny

Wielu kierowców, pomimo długiego stażu jazdy, zapomina o podstawowych przepisach ruchu drogowego. Jak powinna wyglądać prawidłowa jazda po rondzie?

Rondo to nieodzowny element niemal każdej trasy

Historia rond sięga 1893 roku. Pierwsze rondo powstało w amerykańskim stanie Ohio, natomiast kolejne w 1905 roku w Nowym Jorku. Skrzyżowania z ruchem okrężnym zyskały bardzo dużą popularność i niemal od razu zaczęto je wykorzystywać również w Europie. Obecnie w Polsce znajduje się już ponad tysiąc rond, a najwięcej jest ich w Rybniku – ponad czterdzieści.

Co ciekawe, polskie przepisy ruchu drogowego nie obejmują pojęcia ronda. W kodeksie znajdziemy jednak znak drogowy C-12, oznaczający ruch okrężny po skrzyżowaniu kilku dróg. W innych krajach, na przykład w Niemczech, kodeks ruchu drogowego rondem określa zespół kilku skrzyżowań.

Rodzaje rond w Polsce

Choć zasady jazdy po różnych rodzajach rond niewiele się od siebie różnią, warto znać podstawowy podział takich skrzyżowań. W Polsce wyróżnić można:

  • rondo małe jednopasowe,
  • rondo małe wielopasowe,
  • rondo średnie jednopasowe,
  • rondo średnie wielopasowe,
  • rondo duże jednopasowe,
  • rondo duże wielopasowe,
  • rondo turbinowe,
  • minirondo,
  • rondo z dodatkowym pasem do skrętu w prawo.

Średnica ronda małego może wynosić maksymalnie 40 metrów, a ronda średniego – 50 metrów. Ronda duże to wszystkie pozostałe, których średnica jest większa od 50 metrów.

Rondo turbinowe to bardzo nowoczesne rozwiązanie, zapoczątkowane w 1998 roku w Holandii. Jest zaprojektowane tak, że potoki ruchu pasa wewnętrznego nie przecinają się z potokiem ruchu pasa zewnętrznego.

Średnica minirond to od 10 do 15 metrów. Zazwyczaj przecina je utwardzona wysepka, która daje możliwość przejazdu większym pojazdom.

Jak jeździć po rondzie?

Rondo to doskonały sposób na usprawnienie ruchu drogowego i umożliwienie przejazdu pojazdom poruszającym się w różnych kierunkach. Sprawne działanie skrzyżowań tego typu wymaga jednak przestrzegania kilku kluczowych zasad.

Pierwszeństwo przejazdu

O zbliżającym się rondzie w większości przypadków poinformują nas dwa znaki. Pierwszym z nich jest znak C-12, oznaczający ruch okrężny na skrzyżowaniu. Drugi to znak A-7, czyli „ustąp pierwszeństwa”. Tak oznakowane skrzyżowanie to rondo z ustalonym pierwszeństwem.

Pierwszeństwo przejazdu mają wszystkie pojazdy znajdujące się na pasie ronda. Dlatego też, zbliżając się do takiego skrzyżowania, należy odpowiednio zwolnić oraz w razie potrzeby przepuścić innych kierowców – również tych, którzy wjeżdżają na rondo z lewej strony.

Jeśli przed rondem nie ma znaku „ustąp pierwszeństwa”, obowiązuje na nim zasada prawej ręki! Pierwszeństwo przejazdu ma wtedy osoba wjeżdżająca na skrzyżowanie. Widok skrzyżowań tego typu to rzadkość, lecz warto mieć na uwadze tę kluczową różnicę w ich funkcjonowaniu.

Co z tramwajami?

Może się to wydawać dziwne, ale tramwaje także muszą ustąpić pierwszeństwa pojazdom przemieszczającym się po skrzyżowaniu. Wyjątkiem jest sytuacja, w której tramwaj opuszcza rondo – wtedy to jemu należy się pierwszeństwo.

Kierunkowskaz przy wjeździe na rondo

W tej kwestii zdania są bardzo podzielone. Część osób twierdzi, że nie musimy sygnalizować wjazdu na rondo, natomiast druga grupa jest święcie przekonana o tym, iż należy to zrobić. Można także spotkać się z używaniem lewego kierunkowskazu w trakcie poruszania się po rondzie – nie jest to wymóg, jednak może usprawnić komunikację z innymi kierowcami.

Kierunkowskaz przy zjeździe

W tym przypadku istnieją konkretne zasady, których należy przestrzegać. Przede wszystkim, jeżeli na rondzie zamierzamy skręcić w prawo, powinniśmy włączyć kierunkowskaz już podczas zbliżania się do skrzyżowania. To jednoznaczna informacja dla innych kierowców o tym, że zamierzamy opuścić rondo pierwszym zjazdem.

W sytuacji, gdy zamierzamy zjechać innym wylotem niż skrajnie prawy, na rondo wjeżdżamy bez włączonego prawego kierunkowskazu. Powinniśmy zasygnalizować skręt dopiero w momencie zbliżania się do naszego zjazdu, pamiętając, by nie robić tego za wcześnie – mogłoby to wprowadzić w błąd innych kierowców.

Który pas zająć?

Jeżeli skrzyżowanie o ruchu okrężnym ma więcej niż jeden pas, należy zastanowić się, który z nich powinniśmy zająć.

  • Dwa pasy ruchu – gdy zamierzamy jechać w prawo, należy zająć prawy pas. Jeśli poruszamy się prosto, zazwyczaj odpowiednim wyborem będzie pas prawy, jednak gdy jest on zajęty, możemy skorzystać z lewego. Jeżeli natomiast zamierzamy skręcić w lewo bądź zawrócić, powinniśmy zająć pas lewy.
  • Trzy pasy ruchu – prawy pas jest przeznaczony dla pojazdów, które zamierzają skorzystać z pierwszego zjazdu lub kontynuować jazdę na wprost. Środkowy pas będzie odpowiednim wyborem, gdy chcemy zjechać trzecim zjazdem – czyli zazwyczaj w lewo. Najbardziej wewnętrzne pasmo jest stosowane głównie wtedy, gdy chcemy zawrócić.

Opuszczając rondo z lewego pasa, należy ustąpić pierwszeństwa kierowcom, którzy poruszają się pasem prawym!

Ronda turbinowe

Rondo turbinowe z pozoru może wydawać się bardzo skomplikowane. W rzeczywistości jest to skrzyżowanie bezpieczne i niemalże bezkolizyjne. Musimy pamiętać przede wszystkim o zajęciu odpowiedniego pasa i zwróceniu uwagi na oznakowanie poziome. Nie wolno przecinać ciągłych linii – ewentualna zmiana pasa możliwa jest jedynie wtedy, gdy linia jest przerywana.

Skrzyżowania o ruchu okrężnym to bardzo funkcjonalne rozwiązanie. Głównym założeniem rond jest usprawnienie ruchu oraz zapewnienie bezpieczeństwa. Niestety bez znajomości przepisów drogowych nie będzie to możliwe. Dlatego warto zapoznać się najważniejszymi informacjami, które uchronią nas przed kolizją, a także wysokim mandatem.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*